Halaman

Cara untuk membuatkan rambut cepat panjang

Rambut adalah mahkota wanita sehingga wanita selalu ingin mahkotanya tersebut kelihatan tetap indah dan kemas dengan panjang. Mempunyai rambut yang panjang dan indah adalah impian bagi kebanyakan wanita. Oleh kerana itu banyak sekali orang yang mengidamkan untuk mempunyai rambut panjang yang indah. Namun biasanya memerlukan masa yang agak lama untuk membuat rambut pendek anda menjadi bertambah panjang. Hal ini juga bergantung dari syampu apa yang anda gunakan .


Air putih mempunyai banyak sekali khasiat yang sangat bagus untuk tubuh , termasuk untuk rambut kita. Kekurangan cecair badan boleh membuat rambut menjadi kering dan cepat rapuh sehingga untuk mencegahnya, kita perlu meminum air yang cukup untuk mencegah rambut menjadi kering dan cepat patah.

Mengambil makanan yang mengandungi banyak protein juga baik untuk membuat rambut kita cepat panjang. Beberapa jenis makanan seperti daging merah , kacang - kacangan , susu , telur , dan ayam adalah makanan sumber protein yang boleh membantu merangsang pertumbuhan rambut anda.

Kulit epal ternyata juga baik untuk merawat rambut anda selepas diketahui pelbagai macam nutrisi yang terkandung di dalamnya yang dapat melancarkan peredaran darah ke kulit kepala . Jika peredaran darah di kepala lancar , maka pertumbuhan rambut pun akan terangsang . Cara merawat rambut menggunakan kulit epal adalah dengan mengoleskan kulit epal yang sudah dihaluskan . Selepas itu , diamkan rambut selama kira-kira 20 minit , lalu bilas dengan air bersih.

Menitiskan minyak zaitun secukupnya sampai merata ke seluruh kulit kepala lalu pijit kulit kepala secara perlahan . Ulangi cara ini secara rutin setiap pagi dan jangan lupa untuk selalu membilas rambut hingga bersih selepas menyapu minyak zaitun ke kulit kepala.

Selain terkenal kerana kandungan Vitamin C nya yang tinggi , limau nipis juga boleh anda gunakan untuk memanjangkan rambut anda secara semulajadi . Caranya adalah dengan menyapu air perasan jeruk nipis dari ujung sampai pangkal rambut . Selepas itu memicit perlahan kulit kepala selama 15 minit , lalu bilas hingga bersih .

Keramas memang baik dilakukan , akan tetapi jangan terlalu sering mencuci kerana akan menimbulkan kesan yang buruk bagi rambut anda . Syampu mempunyai kandungan bahan kimia yang banyak sehingga jika anda sering menggunakan bahan - bahan kimia tersebut untuk rambut anda , boleh membuat keadaan rambut semakin buruk . Itulah kenapa anda digalakkan untuk mencuci paling tidak dua hari sekali .

Usahakan untuk tidak menggunakan blow dry terlalu sering kerana membahayakan rambut dan boleh membuatnya mudah gugur , kering , dan juga membosankan kerana terlalu sering terkena angin yang dihasilkan oleh blow dry . Oleh kerana itu sebaiknya anda mengeringkan rambut secara alami saja , iaitu dengan pengudaraan diluar rumah sehingga membuat rambut anda tetap sihat .

Site Meter