Halaman

Cara nak kenal cara penjual dan cara nak mengelaknya

Adakah anda pernah menjadi mangsa kepada minda Jedi pandai silap mata ? Jangan bimbang. Ia berlaku . Terdapat sebab-sebab evolusi mengapa otak kita kadang-kadang memberi ke dalam helah tertua dalam buku ini. Mujurlah , lebih banyak anda memahami helah jurujual , lebih mudah ia adalah untuk mengelakkan pengaruh mencengkam psikologi mereka.

Petunjuk # 1: Terlalu Banyak Spesifikasi
Pernahkah anda perasan bahawa harga kereta tidak adalah nombor yang bulat? Yang mempunyai segala-galanya berkaitan dengan otak dan tiada kaitan dengan nilai sebenar kereta anda.

Kebanyakan pelanggan mengaitkan nilai-nilai yang tepat dengan alasan yang . Kami menganggap bahawa harga yang bulat sewenang-wenangnya , dan dengan itu terbuka untuk perbahasan , tetapi nilai seperti " 29,746 " adalah tepat dan mesti ada alasan dang baik kerana terlalu tertentu! Palsu. Anda yang dimainkan.

Penyelesaian: Pusingan Pertama Semua
Apabila anda menghadapi sebilangan seperti " 29,746 ," hanya pusingan keluar dalam kepala anda kepada ratus yang terdekat , dan berunding dari sana. Tidak banyak perkara yang berharga 29,746 yang jurujual tidak akan menjual pada $ 29,700 .

Pilihan Terhad & Masa Terhad : petunjuk # 2
Manusia suka mengambil kesempatan daripada peluang-peluang, walaupun peluang-peluang tidak sebenar. Akan ragu-ragu bila-bila masa anda mendengar perkataan " bekalan yang terhad sahaja. " Kita hidup dalam masyarakat kapitalis. Jika permintaan itu wujud , yang ia jelas tidak, maka bekalan akan bertindak balas.

Kajian Kes : Kurang Sentiasa lebih baik
Ahli psikologi industri telah dilakukan beberapa eksperimen ke atas topik pilihan terhad. Dalam satu kajian, koleksi kesesakan gourmet telah dipamerkan di sebuah pasar raya pada dua kesempatan berasingan. Semasa kali yang pertama , enam kesesakan telah diplayed . Semasa kedua, dua puluh empat kesesakan telah dipaparkan.

Hasil kajian menunjukkan bahawa meja dengan enam kesesakan dihasilkan 10 kali ganda jualan meja dengan dua puluh empat . Hanya 3 % daripada pelanggan yang dibeli dari dua puluh empat jam paparan, sementara hampir 30% dibeli daripada " bekalan terhad" enam.

Petunjuk # 3: Terlalu Banyak Perbandingan
Ada sebab mengapa kedai-kedai runcit meninggalkan harga mereka sebelum ini dilihat selepas diskaun. Apabila anda meletakkan dua perkara sebelah- sebelah , perbezaan mereka adalah lebih jelas. Ini terpakai kepada iklan penurunan berat badan dan nombor sama.

Penyelesaian: Abaikan Sebelum
Lihat pada imej di atas. "Harga Biasa : $ 297. Hanya untuk hari ini $ 197 . " Pasti ia kelihatan seperti perbezaan yang besar , tetapi ia benar-benar? Perbezaan di antara 297 dan 197 bermakna apa-apa. Apa yang penting ialah berapa banyak produk ini kos di tempat lain.

Setiap kali anda dipersembahkan dengan " sebelum dan selepas, " benar-benar mengabaikan " sebelum ini." Adakah penyelidikan anda dan membandingkan "selepas " harga untuk produk yang sama.

Petunjuk # 4: Sampel
Chic -FIL -A mungkin telah memberi anda sampel di khalayak ramai, tetapi mereka tidak hanya melakukannya untuk lebih baik . Mereka bermain pada apa yang psikologi panggilan "peraturan komitmen. "

Kajian telah menunjukkan bahawa manusia berasa diwajibkan untuk mengikuti melalui komitmen bahawa mereka telah membuat di khalayak ramai. Membuat komitmen yang sama dalam swasta , bagaimanapun, dan kita kurang cenderung untuk mengikuti melalui.

Mengapa ? Mungkin kerana kumpulan manusia awal maju apabila mereka memelihara janji-janji antara satu sama lain di dalam semakan. Ia hanya suatu ciri sosial berfaedah kita diwarisi. Kecuali yang kini ia kebanyakannya dieksploitasi.

Penyelesaian: Merasionalkan Sebelum Anda Sisa Wang
Nikmati barangan yang percuma dan tanya diri anda, "akan saya telah menghabiskan wang saya pada ini sebelum sampel? " Ingat , anda tidak sedang mempunyai kewajipan untuk membayar balik sesiapa. Ini bukan 5 Juta B.C. Anda tidak akan dinafikan bahagian anda membunuh akan datang sekiranya anda tidak kembali memihak kepada .

Petunjuk # 5: Apabila Anda Mulakan Soalan Identiti Anda
Ini adalah apabila mereka telah mendapat anda oleh tekak. Ia fikiran helah yang paling berkuasa jurujual , dan ia sebab syarikat-syarikat seperti Apple dan Facebook telah menjadi celah berakar dalam budaya kita.

Sebahagiannya, taktik ini memainkan kepada apa yang ahli psikologi memanggil Teori ini menangani persoalan ayam atau telur "teori persepsi diri. " : Adakah kepercayaan kita mempengaruhi tingkah laku kita, atau adakah tingkah laku kita mempengaruhi kepercayaan kita ?

Teori sendiri persepsi berhujah bahawa manusia memerhatikan tingkah laku mereka sendiri, dan kemudian melompat kepada kesimpulan bahawa kepercayaan tertentu hendaklah telah mempengaruhi keputusan mereka untuk berkelakuan dengan cara itu. Nasib baik untuk jurujual , ini sering melibatkan sama sekali mereka-reka kepercayaan untuk mewajarkan tingkah laku.

Penyelesaian: Jangan Biarkan Harta Benda Anda Tentukan Anda
Terdapat benar-benar ada cara untuk mengelakkan ini lain daripada tidak menentukan diri sendiri dengan perkara yang anda sendiri. "Barangan" anda should't menjadi identiti anda.

Mari barangan anda menentukan anda , anda tidak akan. Tetapi biarlah tindakan anda menentukan anda , anda akan. Itulah sebenar Jedi wisdom.Let barangan anda menentukan anda , anda tidak akan. Tetapi biarlah tindakan anda menentukan anda , anda akan. Itulah kebijaksanaan Jedi sebenar.

Site Meter