Halaman

6 Cara Memastikan Mesyuarat Berjalan Dengan Efektif dan Produktif

1. Tetapkan dan menghantar agenda terlebih dahulu.
Sukar untuk mendapatkan mana-mana sahaja dalam kehidupan tanpa rasa arah dan mesyuarat adalah tidak berbeza. Sebelum anda bermula, memberikan orang ramai satu ekor daripada apa yang akan dilindungi. Rakyat mendapat manfaat yang besar dengan mempunyai rasa untuk di mana mereka akan. Apakah jenis mesyuarat yang anda mahu mempunyai? Adakah anda memerlukan orang bersedia dan bersedia untuk mengambil bahagian dalam perbincangan yang besar? Adakah anda mengkaji semula kad skor anda? Jika ya, anda akan melihat metrik merah? Adakah orang-orang yang bertanggungjawab untuk perbincangan ini sedar?

Dengan menghantar agenda 24 jam lebih awal anda memberikan orang ramai satu peluang untuk menyediakan dan membuat kebanyakan masa.

2. Mulakan mesyuarat anda pada masa.
Ini adalah sesuatu yg menjengkelkan haiwan kesayangan yang besar saya. Jika anda tidak memulakan mesyuarat anda pada masa, kemungkinan anda tidak akan berakhir pada masa. Kemudian mesyuarat akan datang lambat dimulakan. Sebelum anda tahu, sepanjang hari dimatikan jadual. Peraturan masa yang ketat perlu berlaku di peringkat tertinggi syarikat. Jika anda boleh mulakan masa dengan mesyuarat pertama hari (dan menghormati masa akhir) anda menetapkan budaya di mana kepentingan masa rakyat adalah sangat dihargai.

Berkaitan: Bagaimana untuk Main Mesyuarat yang Lebih Baik (Infographic)

3. Pastikan orang yang tepat berada di dalam mesyuarat yang betul.
Berapa kali anda duduk dalam mesyuarat yang telah benar-benar berdiri bilik sahaja? Mengapa semua orang-orang ini di dalam bilik? Ia adalah penting untuk mempunyai orang yang tepat dalam mesyuarat yang betul atas alasan yang betul. Apabila anda berfikir tentang nilai masa dan orang-orang di dalam bilik, mesyuarat adalah usaha yang sangat mahal. Meletakkan beberapa pemikiran ke dalam jadual mesyuarat dan memastikan semua orang tidak mempunyai peranan yang jelas dan tujuan.

4. Mesyuarat harus panjang yang betul.
Saya sentiasa percaya bahawa mesyuarat yang besar adalah seperti panjang atau pendek kerana ia perlu menjadi. Jika anda baik tentang menetapkan agenda dengan hasil yang jelas anda akan tahu apabila suatu mesyuarat perlu berakhir. Jika anda boleh mendapatkan dilakukan dalam 28 minit apabila anda fikir diperlukan 60 minit, hebat.

5. Beri setiap mesyuarat 'tempat letak kereta.'
Apa yang anda lakukan apabila anda berada dalam mesyuarat dan anda pergi off topic, tetapi perbincangan adalah satu yang baik untuk mempunyai? Meletakkan idea dalam "tempat letak kereta" dan membuat komitmen untuk mengkaji semula idea yang di kemudian hari.

6. Jangan tamatkan mesyuarat tanpa persetujuan jelas mengenai langkah seterusnya.
Sebelum anda menamatkan mesyuarat anda pastikan anda senaraikan apa-apa tindakan segera dan menentukan mereka kepada pemilik yang sesuai. Perkara paling buruk yang boleh berlaku adalah tiada siapa yang berikut dan kemudian anda mempunyai satu lagi mesyuarat untuk bercakap tentang apa yang anda telah dibincangkan.

Site Meter