Halaman

Cara Nak Tinggi Cepat dan Mudah

Apa Menentukan Tinggi?

Tinggi adalah satu faktor penting dalam kehidupan kita. Menjadi merangsang tinggi keyakinan kita, membantu kita mempunyai hubungan yang lebih baik, dan juga boleh membantu kerjaya anda. Orang biasanya mencapai ketinggian penuh mereka semasa akil baligh, tetapi ia mungkin bagi orang dewasa yang makan hak, mendapat tidur yang cukup dan senaman secara teratur untuk menambah 2-3 inci lain.

Ketinggian ditentukan terutamanya oleh gen anda, walaupun orang lain faktor seperti pemakanan dan kesihatan keseluruhan juga boleh datang ke dalam bermain. Walaupun banyak faktor yang menentukan ketinggian anda berada di luar kawalan anda, masih terdapat beberapa perkara yang anda boleh lakukan untuk memaksimumkan potensi pertumbuhan anda. Satu peramal utama ketinggian adalah bagaimana tulang panjang seperti tulang paha (dalam kaki atas), tibia dan fibular (di kaki yang lebih rendah) menjadi. Ini mempunyai tulang "plat pertumbuhan" kawasan di hujung mereka yang mempunyai ruang yang membolehkan pemanjangan. Apabila plat ini "dekat," orang-tulang telah mencapai panjang maksimum mereka.

Sebelum mereka plat dekat, bagaimanapun, anda boleh menggunakan teknik berikut dan latihan untuk membantu anda menjadi lebih tinggi.



Peranan Gen dalam Menentukan Ketinggian

Apa peranan gen dalam menentukan ketinggian?
Apa peranan gen dalam menentukan ketinggian?
Tinggi adalah sifat diwarisi, yang bermaksud bahawa ia dipengaruhi oleh banyak gen yang berbeza. Ini adalah benar terutama sekali jantina memasuki ke dalam persamaan sejak wanita, secara purata, lebih pendek berbanding lelaki.

Walau bagaimanapun, yang mempunyai dua orang tua pendek tidak semestinya bermakna anda akan menjadi pendek, hanya sebagai mempunyai dua orang ibu bapa yang tinggi tidak semestinya bermakna anda akan menjadi super tinggi. Walau bagaimanapun, jika sebahagian besar individu sama ada di sebelah keluarga anda adalah pendek, kemungkinan adalah bahawa anda akan terlalu. Jangan putus asa, walaupun! Realitinya adalah bahawa anda tidak boleh tahu bagaimana tinggi anda akan sehingga anda mencapai usia dewasa fizikal penuh dalam dua puluhan tengah anda.

Bagaimana untuk mengira ketinggian anda diunjurkan.

Tambah sehingga ibu anda dan tahap ayah (dalam inci atau cm).
Tambah lima inci (13 cm) jika anda adalah seorang budak lelaki; memotong lima inci (13 cm) jika anda seorang perempuan.
Bahagikan dengan dua.
Jawapannya ialah ketinggian jangkaan anda, memberikan atau mengambil 2-3 inci. Ambil perhatian bahawa ini hanyalah pengiraan kasar, tetapi ia sepatutnya menjadi hampir sama.

Cuba untuk mengelakkan, steroid, merokok, dan kopi jika anda ingin menjadi lebih tinggi.
Cuba untuk mengelakkan, steroid, merokok, dan kopi jika anda ingin menjadi lebih tinggi.
Cara Elakkan pertumbuhan terbantut Pertumbuhan Anda

Walaupun terdapat had kepada apa yang anda boleh lakukan untuk meningkatkan ketinggian anda, masih ada beberapa langkah yang boleh diambil untuk memastikan bahawa pengaruh persekitaran tidak membantutkan pertumbuhan anda. Dadah remaja dan pengambilan alkohol boleh memberi kesan negatif kepada pembangunan, dan keadaan perubatan seperti hipotiroidisme, hypogonadism, arthritis zaman kanak-kanak, dan pertumbuhan yang tidak normal hormon boleh mempunyai kesan dramatik pada ketinggian. Selain daripada masalah kongenital, apa yang anda makan dan minum juga boleh mempunyai kesan kepada ketinggian anda.

Kopi. Apabila saya membesar ibu bapa saya tidak akan membiarkan saya minum kopi kerana ia dianggap boleh membantutkan pertumbuhan. Kajian saintifik menunjukkan bahawa tidak menjadi kes itu, walaupun. Pada masa yang sama, kafein tidak mempunyai peluang yang lebih tinggi daripada mengganggu tidur anda. Kanak-kanak dan remaja memerlukan sekitar 9 1/2 jam tidur, dan kafein boleh menjejaskan keupayaan anda untuk mendapatkan yang banyak.
Merokok. Walaupun kesan merokok dan kedua tangan pada indeks jisim badan (BMI) adalah tidak muktamad, bukti semasa menunjukkan bahawa anak-anak muda yang merokok, atau terdedah kepada asap rokok, adalah secara purata lebih pendek daripada mereka yang tidak merokok atau tidak terdedah kepada asap rokok.
Steroid. Selain menurunkan jumlah sperma, mengurangkan saiz payudara, menaikkan tekanan darah dan meningkatkan risiko penyakit jantung, steroid anabolik menghalang pertumbuhan tulang di kalangan remaja semakin meningkat. Kanak-kanak dan remaja yang menghidap penyakit pernafasan seperti asma dan bergantung kepada inhaler berasaskan steroid adalah setengah inci lebih pendek berbanding dengan orang lain yang tidak menggunakannya.
Kesan Tidur di atas Tinggi

Menjadi lebih tinggi dengan tidur yang nyenyak.
Menjadi lebih tinggi dengan tidur yang nyenyak.
Analisis menunjukkan bahawa remaja yang semakin meningkat dan pra-remaja perlu lapan hingga sebelas jam tidur malam. Untuk memastikan anda mendapat tidur yang cukup, menjadikan persekitaran tidur anda setenang mungkin, dengan menghapuskan bunyi keras dan sumber cahaya tdk perlu begitu. Jika anda mempunyai masalah tidur, cuba mandi atau minum secawan teh herba sebelum tidur.

Hormon pertumbuhan (HGH) dihasilkan secara semula jadi dalam kelenjar pituitari semasa tidur gelombang dalam atau perlahan. Akibatnya, semakin baik, tidur yang nyenyak dapat menggalakkan pengeluaran HGH.

Sesetengah doktor telah menjalankan kajian untuk melihat sama ada rawatan HGH boleh merangsang pertumbuhan, walaupun hasilnya sederhana dan agak mahal. Mana-mana rawatan itu hanya boleh dilakukan oleh seorang pakar perubatan berlesen dan dibenarkan. Elakkan apa-apa krim HGH, serbuk, pil atau suntikan bukan preskripsi yang anda boleh membeli di internet, kerana mereka mungkin tidak diluluskan dan mempunyai kesan sampingan yang tidak diketahui.



Berapa Ramai Waktu Tidur Adakah Anda Dapatkan Per Malam?

 Kurang daripada 4 Jam
 4-6 Jam
 6-8 Jam
 Lebih daripada 8 Jam

Lihat keputusan tanpa mengundi
Zink, Vitamin C, dan Kalsium akan membantu anda menjadi lebih tinggi.
Zink, Vitamin C, dan Kalsium akan membantu anda menjadi lebih tinggi.
Memaksimumkan Tinggi dengan Pemakanan yang betul

Mendapat semua nutrien yang diperlukan boleh membantu anda mengembangkan untuk ketinggian penuh anda. Pastikan bahawa anda mengambil bilangan yang mencukupi kalori - itulah yang akan memberi tenaga badan untuk berkembang. Anda juga mungkin mahu untuk menambah makanan tambahan kepada diet anda untuk memastikan anda mendapat vitamin dan mineral penting. Nutrien lain yang anda perlu diambil perhatian adalah:



Kalsium menggalakkan pertumbuhan tulang dan boleh mencegah osteoporosis. Kalsium boleh didapati dalam produk tenusu dan sayur-sayuran hijau.
Vitamin D membantu otot dan tulang kanak-kanak dan membesar, jadi kekurangan yang pasti boleh membantutkan pertumbuhan anda. Anda boleh mendapatkan Vitamin D dalam ikan, cendawan dan dengan menghabiskan masa yang cukup di bawah matahari. Jika anda tidak suka ikan, berfikir tentang makanan tambahan minyak ikan disucikan (penulenan menghilangkan merkuri).
Protein adalah blok bangunan penting untuk badan anda. Sekurang-kurangnya satu, dua dan ideal, makanan anda harus mengandungi sumber kualiti protein, seperti daging, telur, tauhu, atau kacang.
Kekurangan zink boleh merencat pertumbuhan anak-anak muda. Walaupun zink didapati dalam banyak makanan, termasuk coklat, kacang, telur, dan kacang, makanan tambahan mungkin cara terbaik untuk memastikan badan anda mendapat semua itu vitamin dan mineral yang diperlukan.
Lebih Tips Makan

Makan mengikut jadual tetap. Anda harus makan tiga kali setiap hari, dengan makanan ringan di antara. Cuba dan menjadualkan acara-acara ini pada kira-kira masa yang sama setiap hari.

Menjaga sistem kekebalan tubuh yang kuat. Sesetengah penyakit zaman kanak-kanak akan membantutkan pertumbuhan anda. Kebanyakan mereka boleh dielakkan melalui imunisasi rutin. Walau bagaimanapun, tinggal di sebelah selamat dengan mengambil banyak Vitamin C dan mendapat banyak rehat dan cecair minit yang anda mula berasa sakit.

Anda juga dapat menguatkan sistem imun anda dengan makan keseluruhan, makanan segar. Cuba elakkan makanan yang diproses, tinggi lemak, dan mengandungi minyak hidrogenasi.

Akhir sekali, makan pelbagai makanan yang sihat. Makan satu perkara seperti salmon untuk setiap hidangan, manakala tidak berbahaya, tidak akan menjaga sistem imun anda paling berpengaruh. Makan pelbagai buah-buahan, sayur-sayuran banyak, bijirin penuh, sumber protein seperti susu, keju, kacang dan ikan, dan makanan yang kaya dengan antioksidan dan omega-3 asid lemak untuk sistem yang lebih sihat.

Minta Fit untuk Dapatkan Tall!

Malangnya, jika plat pertumbuhan anda telah ditutup, bersenam tidak akan mempunyai kesan ke atas kadar pertumbuhan anda. Walau bagaimanapun, jika anda masih berkembang dan anda menikmati berenang, berbasikal, berlari, yoga, atau mana-mana sukan lain, aktiviti-aktiviti ini - bersama-sama dengan diet dan tidur yang betul - boleh membantu anda berkembang.

Peregangan juga boleh mempunyai beberapa effects.There membantu banyak latihan di web yang mendakwa untuk membantu anda menjadi lebih tinggi. Walaupun tiada bukti saintifik bahawa senaman ini bekerja, regangan membaikinya postur anda, yang mungkin menekankan ketinggian anda, membuat anda kelihatan lebih tinggi. Walau bagaimanapun, mereka tidak boleh menambahkan beberapa inci kepada bingkai anda.

Latihan Tinggi: The Cobra

Laluan ular tedung akan membantu anda menjadi lebih tinggi
Laluan ular tedung akan membantu anda menjadi lebih tinggi
Lie di atas tanah sujud dengan tapak tangan di atas tanah di bawah bahu anda. Gerbang tulang belakang anda sehingga membawa bersama-sama dengan dagu. Gerbang belakang anda sebanyak mungkin. Setiap ulangan perlu bertahan antara 5-30 saat.

Semak video di bawah untuk demonstrasi.


Latihan Tinggi: Hanging

Tiada apa yang rumit untuk hanging.You hanya menggantung dari bar. Ini membantu untuk memanjangkan dan meluruskan tulang belakang anda. Ia adalah disyorkan bahawa anda hanya menggantung selama sekurang-kurangnya setengah jam setiap minggu. Jika anda ingin belakang dan bahu anda untuk mendapatkan yang lebih luas, menggunakan cengkaman yang lebih luas. Genggaman yang lebih luas adalah sukar walaupun.

Keuntungan inci dengan senaman yang tergantung
Keuntungan inci dengan senaman yang tergantung
Lebih Latihan untuk Meningkatkan Ketinggian

Senaman, apabila digabungkan dengan diet yang betul dan tabiat tidur yang betul, boleh membantu anda menjadi lebih tinggi. Remaja khususnya mungkin melihat beberapa penambahbaikan, jika mereka juga mendapat pemakanan yang betul.

Dalam video di bawah, anda akan melihat beberapa latihan yang menggalakkan pertumbuhan manusia. Gunakan latihan dan terbentang sebagai sebahagian daripada tabiat harian anda. Banyak individu gagal untuk mengikuti rancangan latihan kerana mereka memulakan dengan sumber semangat dan tenaga hanya untuk berhenti dalam beberapa minggu kerana mereka lebih melakukannya.


Amalkan Sikap yang baik

Postur yang baik akan membantu anda menjadi lebih tinggi.
Postur yang baik akan membantu anda menjadi lebih tinggi.
Rolling bahu anda atau hunching lebih boleh memberi kesan kelengkungan tulang belakang yang semakin meningkat (dan bukan dengan cara yang sangat baik). Jangan pemalas atau menyelinap apabila anda berjalan dan apabila anda masuk ke dalam kerusi, mengambil masa untuk memastikan anda duduk tegak. Walaupun anda tidak benar-benar mendapatkan lebih tinggi, postur yang baik boleh menjadikan anda kelihatan lebih tinggi.

Yang berkata, pada masa yang tinggi boleh menjadi baik, ia tidak boleh mengimbangi kekurangan keyakinan umum. Cuba dan bercakap diri anda ke dalam perasaan selesa pada kulit anda sendiri tidak kira berapa tinggi - atau pendek - anda berada. Sikap positif lebih daripada boleh membuat untuk apa-apa kekurangan ketinggian.

Tiga Tips Penting Untuk menjadi lebih tinggi


1.Get banyak tidur
2.Eat yang betul dan makanan berkhasiat
Senaman 3.Regular
Apabila untuk Dapatkan nasihat Doktor yang

Jika anda adalah dari keluarga yang tinggi dan anda tidak berkembang pada pertengahan remaja anda, atau jika ketinggian anda telah banyak tidak berubah semasa baligh, maka anda mungkin mahu berunding dengan doktor. Keadaan yang boleh membantutkan pertumbuhan anda, seperti kekurangan hormon pertumbuhan atau penyakit autoimun, agak jarang berlaku, namun mereka memang wujud. Jika anda makan makanan yang sihat dan mendapat banyak rehat dan anda masih tidak berkembang, maka ia adalah masa untuk berjumpa doktor.

Juga mempertimbangkan berjumpa doktor jika anda seorang dewasa pendek. Walaupun terdapat syarat-syarat kanak-kanak banyak (seperti riket) yang boleh membantutkan pertumbuhan, ia tidak boleh sakit untuk meminta doktor mengenainya. Mungkin ada cara yang untuk memastikan bahawa tulang dan organ-organ anda sihat walaupun anda tidak membesar dengan ketinggian penuh.

Site Meter